Kappsegling Skriv ut
Skrivet av saccf   

Välkommen till kappseglingssidorna

Uppdatering pÃÂ¥gÃÂ¥r! NÃÂ¥got har blivit tokigt med texterna - reparation pÃÂ¥gÃÂ¥r! 

 

Frisk kryss under Sista Chansen i oktober 2010 (foto BKSS)

  • Information om säsongens seglingar
  • Reportage och rapporter
  • Information och tips om hur vÃÂ¥ra Accenter kan utrustas och trimmas
  • Klassregler inklusive ritningar

Se även under rubriken kappsegling i Accent-forumet. Kappseglingsbilder finner ni i Albumet.Förbundets mÃÂ¥lsättning är att locka Accentägare att prova klubb- och SRS regattor med den egna bÃÂ¥ten. Accenten seglas med 2-4 mans besättning och fungerar väl för Shorthanded segling. 

 

Accenter har framgÃÂ¥ngsrikt tävlat bland annat i Tjörn Runt, Bohusracet och Norges och Skagerracks största kappsegling Faerdersejlasen.

 

Tävlingsresultat: Se sidan Resultat

 

Klassregler

Accenten ÃƒÃ‚¤r en entypsklass vilket innebär att alla bÃÂ¥tar skall vara byggda lika frÃÂ¥n början. Utförandet, förändringar och utrustning styrs inom ganska snäva gränser av klassreglerna. Klassreglerna reviderades helt ÃÂ¥r 2011 och är anpassade till World Sailing/Svenska Seglarförbundets internationella Redskapsregler (RSR). Den ursprungliga klassregeln för Accent var baserad pÃÂ¥ IOR (International Offshore Rule) som är den konstruktionsregel som Accenten ritades för och där Accenten definierades som s.k. 1/4 tonnare. IOR ÃƒÃ‚¤r dock inte längre i praktisk användning. Omarbetningen 2011 innebar att flera mÃÂ¥tt definierades om för att göra bÃÂ¥ten möjlig att mäta enligt RSR. RSR nya mÃÂÂ¥tt definierades eftersom de förut endast fanns i svÃÂÂ¥rÃÂÂ¥tkomliga och svÃÂÂ¥rtolkade konstruktionsritningar och den utfasaed IOR regeln.

  • Klassregeln har fokus pÃÂ¥ sÃÂ¥dant som pÃÂ¥verkar kappseglingsprestanda inte dess övrig konstruktion eller hÃÂ¥llfasthet. Regeln har tilräcklig tolerans för de smÃÂ¥ variationerna under serieproduktionen frÃÂ¥n 1976 - 1980 frÃÂ¥n Shipman respektive Albin Marin
  • Regeln medger användning av moderna segledukar segel.Â.
  • Det finns tydliga krav för vad som är obligatorisk utrustning ombord.
  • De ursprungliga klassreglernas beskrivning av tillverkning ÃƒÃ‚¤r borttagna eftersom ingen nyproduktion sker (alla formar skrotades efter norska Mörebas konkurs).
  • Varianter: Klassregeln omfattar bÃÂ¥de Mastheadrigg och 7/8 rigg. Detta är den enda variant av bÃÂ¥ten som tillÃÂ¥ts under klassreglerna och att "Accent 7/8 rigg" skall kunna tävla pÃÂ¥ scratch i tävlingar som seglas enligt klassreglerna.
  • I praktiken seglas Accenter sällan eller aldrig i egen klass utan SRS respitsystem används i Sverige. Även vid segling under SRS styrs Accent av Klassreglerna. I Danmark används Dansk Handikap (DH), I Norge NORLYS och pÃÂ¥ vissa hÃÂ¥ll nyttjas ORC respitsytem.

Respitregler och mätbrev

Beroende pÃÂ¥ respektive respitsystems krav mÃÂ¥ste bÃÂ¥t och segel mätas, antingen genom egenmätning som i SRS eller av mätman. SRS är i grundet ett förenklat respiutsystem som medger tävling utan mätbrev. Accenten fÃÂ¥r dÃÂ¥ ett standard SRS-tal ur SRS-tabell. Den som vill ändra bÃÂ¥tens konfiguration eller har en avvikande bÃÂ¥t kan tävla även i SRS men skall dÃÂ¥ skaffa individuellt mätbrev. 
 

Konstruktionsritningar

Peter Norlins konstruktionsritingar, vilka inte tidigare funnits tillgängliga finns nu digitalt lagrade hos Accentförbundet att användas i referenssyfte.
 

Nedladdningsbart:

 
Kontakt:
Mer information och frÃÂ¥gor: Johan von Otter tel 076-1271335, eller Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen
  • Alla mÃÂÂ¥tt ÃƒƒÃƒ‚¤r definierade enligt 2011 ÃÂÂ¥rs Redskapsregler (RSR). Regeln har fokus på sÃÂÂ¥dant som pÃÂÂ¥verkar bÃÂÂ¥tens kappseglingsprestanda - inte dess konstruktion eller hÃÂÂ¥llfasthet. Omarbetningen 2011 innebar att flera nya mÃÂÂ¥tt definierades eftersom de förut endast fanns i svÃÂÂ¥rÃÂÂ¥tkomliga och svÃÂÂ¥rtolkade konstruktionsritningar och den utfasaed IOR regeln. Regeln medger användning av moderna material och utföranden pÃÂÂ¥ segel. Regeln har tolerans för de varianter i serieutförande som levererats frÃÂÂ¥n Shipman respektive Albin Marin.
  • Tydliga krav för vad som ÃƒƒÃƒ‚¤r obligatorisk utrustning ombord.
  • De ÃƒƒÃƒ‚¤ldre reglerna för tillverkning ÃƒƒÃƒ‚¤r borttagna ur klassregeln eftersom ingen nyproduktion sker (alla formar skrotades efter norska Mörebas konkurs).
Senast uppdaterad 2018-11-11 21:52